"Zawsze mnie pytają, czy nie boję się, że pewnego dnia stwierdzę, że nie mam już żadnego pomysłu na film. To mi nie grozi. Boję się czegoś zupełnie innego – że umrę zanim zdążę sfilmować wszystkie moje pomysły." Woody Allen
Czy zdarzyło Ci się kiedyś marzyć o tym by zostać sławnym reżyserem jak Steven Spielberg i nagrać blockbustera, który zapadł w pamięć na dekady i stał się inspiracją dla całego Hollywood oraz przemysłu gamingowego . Miewasz momenty przed lustrem, w których wcielasz się w swoją ulubioną postać, cytujesz najlepsze teksty i na chwilę przenosisz się w wykreowany świat? Jeszcze do niedawna droga do zostania aktorem, który trafia do milionów ludzi wiodła przez teatr, szkoły filmowe, castingi, a następnie role drugoplanowe w niskobudżetowych filmach czy serialach. Droga reżysera, była równie długa i trudna.
Dziś dzięki Internetowi możesz stać się aktorem, sławnym komikiem, rozpoznawalnym trenerem, tancerzem, a nawet reżyserem udostępniając swoje filmy. Każdego dnia miliony pomysłów przybierają formę krótkich filmów, a ich autorzy stają się sławni na cały świat. Nasz rodak Sylwester Wardęga ze swoimi produkcjami dotarł do setek milionów ludzi na całym świecie stając się rozpoznawalnym, później sławnym, a w konsekwencji bogatym YouTube’rem.
Poza Twoją odwagą, pomysłowością i opanowaniem podstawowych programów do obróbki wideo nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś to Ty przykuł naszą uwagę swoim filmem.
„Tam gdzie kieruje się uwaga, skierowany jest także strumień pieniędzy!”
To co do niedawna wydawało się jedynie rozrywką dla młodzieży dziś jest poważnym biznesem. Coraz więcej osób zarabia setki tysięcy dolarów rocznie na swoich kanałach YouTube, a rekordzista z 2017 r. zainkasował 16 milionów dolarów! Możesz mi wierzyć lub nie, ale świat nie odkrył jeszcze potencjału filmowego, który drzemie w amatorach. Internetowe kino zaczyna się od win/fail compilation, poprzez testy samochodów, streaming gier, a rozwija wzruszającymi i zapierającymi dech w piersiach produkcjami, które zasłużą na srebrny ekran. YouTube to dopiero początek. Pojawiają się już kolejne serwisy np. rumble.com czy oparty o blockchain zdecentralizowany D.Tube
Jak zacząć?
Określ tematykę
Przede wszystkim ustal czego będzie dotyczył Twój kanał i do jakiej grupy docelowej chcesz trafić. Nagrywając pranki czy zabawne filmy można dotrzeć do szerszej międzynarodowej publiczności, jednak czy stanowią one źródło Twojego zainteresowania? Czy pranki będą atrakcyjne także dla reklamodawców? Niewyczerpalnym źródłem pomysłów jest tematyka, która pojawia Ci się przed oczami w trakcie totalnego rozleniwienia umysłu. Niektórzy w takich momentach otwierają ulubiony gatunek literacki, czerpią radość z gier wideo, a być może Tobie przychodzi najłatwiej skanować otomoto.pl w poszukiwaniu aut. Jeśli Twoją pasją jest na przykład motoryzacja sugeruję iść w tym kierunku. W krótkim czasie możesz stać się świetnym recenzentem aut jak znany i lubiany Petrolhead Number One czy nawet Zachar Zawadzki z kanałem Zachar OFF. Każdy z nich ma swój styl, są zupełnie inni, ale obaj mają swoje miejsce w sieci. Jest tam także miejsce dla Ciebie z Twoim oryginalnym stylem.
Zacznij nagrywać
Gdy zapytano Stanleya Kubricka jak stać się reżyserem, od czego zacząć – odpowiedział: „Weź kamerę i nagraj coś”. Tak samo jest z Twoim kanałem YouTube. Najpierw musisz zacząć nagrywać, żeby pozyskać pierwszych widzów. Jeśli masz rozbudowaną listę kontaktów w social media, możesz z początku udostępniać swoje filmy na tablicy i poprosić o udostępnianie znajomych. To działa. Z czasem dotrą one do szerszego grona. YouTube także zacznie je pozycjonować w miarę wzrostu oglądalności, aktywności komentarzy i polubień. Żeby jednak kanał zaczął zarabiać musisz przystąpić do programu partnerskiego i spełnić jego wymagania.
Przystąp do programu partnerskiego
Na dzień pisania artykułu weryfikacja kanału trwa miesiąc z uwagi na ilość chętnych!
Warunki, jakie stawia YouTube to 4000 godzin czasu oglądania Twoich filmów w ciągu roku i 1000 subskrybentów.
Należy także mieć konto AdSense połączone ze swoim kanałem. Treści, które zamieszczasz powinny być zgodne z regulaminem i warunkami YouTube. Po spełnieniu tych warunków i upewnieniu się, że filmy są Twojego autorstwa możesz zaczynać.
- Zaloguj się w YouTube.
- W prawym górnym rogu wybierz ikonę konta > Studio twórców.
- W menu po lewej stronie wybierz Kanał > Stan i funkcje.
- W sekcji „Zarabianie” kliknij Włącz.
- Postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie.
Program pozwala Ci wybrać na jakich filmach chcesz zarabiać i jakie rodzaje reklam mają się wyświetlać.
Filary biznesu
Oryginalność produkcji
My, podobnie jak algorytmy YouTube, słabo znosimy powtarzalność. Zauważ, że ten biznes się dopiero kształtuje. Rozumiemy to, ale szukamy tam coraz bardziej wartościowych treści i lepszych dzieł. Młodsze pokolenia odchodzą od telewizji na rzecz streamingu i tam kierują swoją uwagę. To jest szansa, która otwiera przed nami drzwi, do niedawna zarezerwowane dla niewielu. Każdy może mieć swój kanał TV (a w zasadzie YT), łatwiej go także stworzyć niż otworzyć Żabkę na Twoim osiedlu! Potraktuj więc kamerę i YouTube jako narzędzie do jego wykreowania. Internet zalany jest kompilacjami tych samych filmów. Modne stały się bodźce instant typu crash, fail, win compitalion i pranki. Przyciągają uwagę, nie tworząc nic nowego. My chcemy poznać Ciebie i Twój styl. Nawet jeśli sądzisz, że Twoje hobby nikogo nie zainteresuje, to co powiesz na garncarstwo? W 0,51s google wyświetlił wyniki wyszukiwania w liczbie 3 480 000! Twoim hobby interesuje się więcej osób niż myślisz.
Kontakt z widzami
Spraw, by Twoi widzowie mieli wrażenie, że oglądasz także ich. Z biznesowego punktu widzenia jest to bardzo opłacalne. Po drugiej stronie siedzi widz. Ogląda Cię, słucha, wyrabia sobie zdanie i często komentuje. Jest to moment, w którym marketing nie idzie w eter. Własnie wtedy nawiązujesz relację z osobą skupioną na swojej twórczości! Skup się zatem na jej twórczości w postaci komentarza i odpowiedz z zaangażowaniem. Nawet jeśli jest to hejter to…pozwól, że użyję tu mojego powiedzonka: „Szanuj hejtera swego, bo możesz nie mieć żadnego” To jak odpowiadasz hejterom, jest czytane przez fanów. Pokaż klasę.
Partnerzy
Pracując w branży e-commerce nawiązaliśmy współpracę z administratorami stron na Facebooku, z modelkami, modelami, agencjami kreatywnymi, a także znanymi YouTuber’ami.
Jeden ze znanych podróżników promował nasz portal na swoim kanale YT. Do swoich podróży potrzebował po prostu ekwipunku. Otwiera to drogę do barterowej wymiany usług i towarów, a także do pozyskania środków z reklamy. Współpraca ze znanymi markami nie stanie się Twoim udziałem od początku. W Polsce mamy mnóstwo małych i średnich firm, które rozważają dopiero ten kanał marketingu. Poszukaj ich i sprzedaj swoje usługi.
Sprzedaż
Jeśli jesteś w stanie ulokować na kanale jakiś produkt, zrób to. Nienatarczywe, wpasowane w treść i tematykę kanału lokowanie produktu jest doskonałą formą reklamy. Jeśli ufamy Tobie, to wierzymy w Twoje rekomendacje. Dopóki jesteśmy przekonani, że jesteś autentyczny w opiniowaniu będziemy kupować to co rekomendujesz. Mów o produktach tak, jak gdybyś nie był związany z firmą, która Ci płaci. Z gamy produktów wybieraj te, w które wierzysz.
Możesz także pójść krok dalej i promować własne produkty.
Programy partnerskie
Zastanawiasz się nieraz nad tym, dlaczego jest tyle filmów z pokazujących unboxing, albo drop test? Programy afiliacyjne działają w tle. Prawdę mówiąc youtuber oszczędza Twój czas. Robi test case’ów które Cię interesują, po czym podsuwa Ci link do strony, na której możesz je kupić. Jeśli cena nie jest wygórowana to sprzedaż ma zagwarantowaną. Subtelnie wkomponowane linki referencyjne są znakomitym sposobem na zarobienie dodatkowych pieniędzy. Wykorzystaj je.
Sponsoring
Prowadząc cykl filmów z danej dziedziny możesz zyskać sponsora. Przykładem może być vlog kulinarny, którego sponsorem jest marka przypraw. Tego typu partnerstwo może przybrać formę podróży finansowanych przez sponsora. Wyjazdy są nie tylko przygodą, ale i scenografią dla kolejnych odcinków.
Dotacje
Tego typu forma finansowania działalności jest szczególnie przydatna przy tematyce kontrowersyjnej, politycznej lub takiej, która nie spełnia wymagań programu partnerskiego serwisu YouTube. Żeby korzystać z niej należy mieć widzów, którzy doceniają Twoje filmy i są gotowi za nie zapłacić. Płatność możesz przyjąć w formie przelewu bankowego lub w bitcoinach.
Prawa autorskie
Jako producent musisz uważać na materiały, z których korzystasz i upewnić się czy nie naruszają praw autorskich. Nawet fragment podkładu muzycznego czy urywek filmu, który nie należy do Ciebie może zostać wyłapany przez algorytmy i tym samym wyłączyć monetyzację filmu. Warto poszukać materiały, które możesz wykorzystać komercyjnie. Służą do tego banki dźwięków i strony z darmowymi obrazami. Jeśli tworzysz dzieła od podstaw, możesz sprzedać prawa autorskie do nich, a kolejni twórcy będą wykorzystywać fragmenty Twojej pracy przy swoich produkcjach.
Zarobki
Niezbyt popularni youtuberzy zarabiają w Polsce od 1000-5000 zł. Osoby bardziej rozpoznawalne, nadające systematycznie na swoich kanałach inkasują 5000-15000 zł, natomiast zarobki właścicieli najlepszych kanałów YT bywają astronomiczne. Youtuberzy niechętnie ujawniają ich wysokość. Według obiegowej opinii wspomniany wcześniej Sylwester Wardęga zarobił na jednym ze swoich filmów kilkaset tysięcy złotych. Przykuł uwagę milionów osób, a tam gdzie kieruje się uwaga, skierowany jest także strumień pieniędzy.
Podsumowanie
Zarabianie na YouTube i jemu podobnych stronach jest bez wątpienia jedną z najbardziej kreatywnych metod. Wymaga dużego nakładu pracy i pomysłowości, a także profesjonalizmu i przezwyciężenia własnych barier. Branża jest stosunkowo młoda, świetnie się zapowiada i ma przed sobą przyszłość. Aby odnieść sukces potrzeba czasu, systematyczności i odrobinę szczęścia. Produkcja filmów stanowi nie lada wyzwanie, ale zachęcam Cię do tej ekscytującej przygody. Możesz stać się cyfrowo wolny, swoje programy nadawać z dowolnego miejsca na ziemi, a sprzęt potrzebny do nagrywania zmieścisz w bagażniku kombi. Czekamy na Twoje filmy i życzymy sukcesu!